MyEWay-palvelu

Usein Kysyttyä

Uutta MyEWay-palvelussa!

Päivitys 20.12.2017

Bugikorjaus: Korjattu videoiden ja tiedostojen näkyvyysongelma Joukkue-Valmennuslinja -sivulla.

Bugikorjaus: Korjattu videoklippien tekoa vaivannut ongelma, jossa klipin päättymisajaksi tuli sama kuin aloitusaika.

Bugikorjaus: Korjattu ongelma, jossa kalenteritapahtuman viikottaisen toistuvuuden syöttökenttä ei toiminut kunnolla Firefox ja Safari selaimilla.

Bugikorjaus: Korjattu ongelma, jossa toistuvaa kalenteritapahtumaa luotaessa viimeinen kalenteritapahtuma jäi luomatta.

Bugikorjaus: Korjattu painikkeen tekstivirhe tiedostoja ladattessa valmennuslinjaan.

Parannus: Lisätty avainsana/kansio -syöttökenttä videon latausnäkymään. Enää ei tarvitse ottaa videota erikseen muokkaukseen, kun haluaa syöttää kyseisen tiedon.

Parannus: Eerikkilä Ajankohtaista -upotus lisätty kirjautumissivulle.

Parannus: Videoresoluutiota parannettu.

Parannus: Ladattavan videotiedoston maksimikoko on 4GB (teksti näyttää vielä väärin)

Yleistä tietoa palvelusta

Mikä on MyEWay-palvelu?

MyEWay-palvelu on Palloilu Säätiön / Eerikkilän Urheiluopiston tarjoama ja ylläpitämä sähköinen palvelu, joka on tarkoitettu pelaajien, valmentajien ja valmennuspäälliköiden kokonaisvaltaiseen kehittymisen ja oppimisen seurantaan sekä tukemiseen.

Palvelua voidaan käyttää koko seuran valmennusjärjestelmän kehittämisen ja toteuttamisen työkaluna. Palvelussa on työkaluja kehittymisen seurantaan, pelaaja- ja valmentaja-arviointeihin, harjoittelun suunnitteluun ja seurantaan, videovalmennukseen, kommunikointiin sekä oppimis- ja koulutusprosessien toteutukseen.

Koska järjestelmään tulee haluamani korjaus tai muutos?

Palvelua kehitetään jatkuvasti ja olemme saaneet paljon hyvää palautetta järjestelmän kehittämiseksi. Kaikki ideat ja toiveet käsitellään säännöllisesti ja niitä pyritään totetuttamaan mahdollisuuksien rajoissa. Toivommekin edelleen aktiivista palautetta ja hyvää yhteistyötä käyttäjiltä. Seuraavan vaiheen toteutussisältö tulee muutaman isomman ominaisuuden lisäksi sisältämään järjestelmän käytettävyyteen liittyviä parannuksia.

Koska vanhat testitulokset alkavat näkyä?

Kaikki vanhat Eerikkilässä tehdyt testitulokset on siirretty ja asetettu näkymään niissä joukkueissa, joihin ne liittyivät vanhassa järjestlemässä. Mikäli et valmentajana, valmennuspäällikkönä tai pelaajana näe vanhojen Eerikkilän tapahtumissa tehtyjen testien tuloksia, tee asiasta vikaraportti. (Linkki vikaraporttiin sivun alalaidassa.) Anna vikaraporttiin mahdollisimman tarkkoja tietoja testituloksista, jotka puuttuvat, eli testattujen pelaajien joukkue, esimerkkejä henkilöistä, jotka ovat testeihin osallistuneet, mahdollisimman tarkkoja aikoja testitapahtumista, sekä tieto missä testit on suoritettu.

Muut testit, eli muualla kuin Eerikkilässä tehdyt eivät vielä näy järjestelmässä.

Kirjautuminen

Miten aktivoin omani ja pelaajan tilit?

Joukkueenjohtaja tai valmentaja luo pelaajan ja huoltajan tilit järjestelmään. Järjestelmä lähettää tilin luomisesta aktivointiviestin huoltajan sähköpostiosoitteeseen.

Huoltajan tilin aktivoiminen:
Huoltajalle lähetetyssä sähköpostiviestissä on aktivointilinkki, jota klikkaamalla avautuu MyEWay-järjestelmän käyttöehdot-sivu. Luettuasi käyttöehdot sivun alalaidassa on painike ”Hyväksy ehdot ja aktivoi”-painike. Painettuasi painiketta järjestelmä kirjautuu palveluun. Vaihda itsellesi myös oma salasana Profiili-sivun kautta.

Pelaajan tilin aktivoiminen:
Pelaajan tili aktivoidaan huoltajan tilin kautta. Huoltaja kirjautuu oman tilinsä kautta järjestelmään. MyEWay-palvelun Pelaaajat-sivulla näkyy huollettavan pelaajan tiedot ja sen alla ”Aktivoi”-painike, jota painamalla tili aktivoituu. Tämän jälkeen pelaaja voi kirjautua järjestelmään huoltajalle lähetetyn sähköpostin sisällä olevien kirjautumistietojen avulla.

EeNetistä siirtyvät käyttäjät:
Vanhasta Eerikkilän EeNet-palvelusta siirtyvien käyttäjien ei tarvitse tehdä aktivointia, mutta salasanan asetus tulee tehdä järjestelmän lähettämässä sähköpostissa olevan linkin kautta ennenkuin uusi järjestelmä on käyttövalmis. Mikäli et ole saanut sähköpostia uuden Myeerikkilä-palvelun käyttöönotosta, voit asettaa uuden salasanan ”Unohditko salasanasi” toiminnon kautta. Huomaathan, että pelaajien tulee käyttää pallo/sporttiID:tä. Uusi salasana lähetetään EeNetissä olleeseen sähköpostiosoitteeseen. Joskus aktivointiviestit saattavat mennä roskapostikansioon, joten katsothan myös roskapostikansiosi läpi. Tarvittaessa ota yhteyttä sivun alareunassa olevan ”Vian Raportointi”-linkin kautta.

En saa järjestelmältä sähköpostia (unohditko salasanasi viesti jää tulematta)

Jos MyEWay-palveluun aikaisemminilmoitettu sähköpostiosoite on poistunut käytöstä ”UNOHDITKO SALASANASI”-toiminto ei tavoita käyttäjää.

Jos pelaajan profiiliin ei ole asetettu omaa sähköpostiosoitetta, niin salasanan vaihtolinkkiä ei voida pelaajalle välittää. Tässä tapauksessa voidaan pelaajan salasana vaihtaa huoltajan tilin kautta. Mene MyEWay-palvelun Pelaajat sivulle, klikkaa ”Vaihda salasana”-painiketta ja syötä uusi salasana.

Mikäli et saa sähköpostia, painettuasi ”unohditko salasanasi”-linkkiä, tee asiasta vikailmoitus (katso sivun alalaita). Kerro tiedot tunnuksestasi ja muista antaa sähköpostiosoite johon yritit salasanaa pyytää.

En pääse kirjautumaan. Järjestelmä ei hyväksy tunnustani eikä anna tilata uutta salasanaa

Mikäli näet kirjautumisikkunan normaalisti, mutta järjestelmä ilmoittaa, että tiliä ei ole aktivoitu. Tiliä ei voi käyttää, ennen kuin tili on aktivoitu. Katso ohjeet tilin aktivoimiseksi yläpuolelta.

EeNetistä siirtyvien käyttäjien ei tarvitse tehdä aktivointia, mutta salasanan asetus tulee tehdä järjestelmän lähettämässä sähköpostissa olevan linkin kautta ennenkuin uusi järjestelmä on käyttövalmis. Mikäli et ole saanut sähköpostia uuden MyEWay-palvelun käyttöönotosta, voit asettaa uuden salasanan ”Unohditko salasanasi” toiminnon kautta. Huomaathan, että pelaajien tulee käyttää PalloID:tä/SporttiID:tä. Uusi salasana lähetetään EeNetissä olleeseen sähköpostiosoitteeseen. Joskus aktivointiviestit saattavat mennä roskapostikansioon, joten katsothan myös roskapostikansiosi läpi.

Salasanan resetointi

Jos olet unohtanut MyEWay-palvelun salasanan, voit pyytää järjestelmältä linkin mistä pääset vaihtamaan salasanan omaan tiliisi:

  1. Mene MyEWay-palvelun kirjautumissivulle https://myeway.fi
  2. Klikkaa ”UNOHDIN SALASANANI”-toimintoa.
  3. Syötä kenttään käyttäjätunnuksesi
    • Pelaajat syöttävät PalloID/SporttiID
    • Huoltajat syöttävät sähköpostiosoitteensa
  4. Saat tilissäsi määritettyyn sähköpostiosoitteeseesi viestin järjestelmältä
  5. Klikkaa sähköpostissa olevaa linkkiä
  6. Syötä uusi salasanasi avautuneisiin kenttiin.
  7. Voit kirjautua järjestelmään uudella salasanallasi.

HUOM! Jos pelaajan tilin profiiliin ei ole asetettu pelaajan omaa sähköpostiosoitetta, ei salasanan vaihtolinkkiä voida toimittaa. Pelaajan salasana voidaan kuitenkin vaihtaa huoltajan tilin kautta. Jos salasanan vaihto ei onnistu niin tämän sivun alareunasta voi tehdä vikailmoituksen/tukipyynnön)

Vanhemmat ja pelaajat – toiminnallisuus

Miten toimin MyEWay-palvelussa vanhempana?

Vanhempana (alaikäisen lapsen huoltajana) sinulla voi olla oma tunnus MyEWay-palveluun, jonka kautta voit tehdä perushallinnointia kaikille alaikäisille pelaajatunnuksille, jotka on liitetty vanhemman tunnukseesi.

Huomaathan, että et voi tämän tunnuksen kautta esimerkiksi täyttää pelaajan puolesta harjoituskalenteria. Tunnus on tarkoitettu perusmonitorointiin, ja esimerkiksi alaikäisen pelaajan salasanan asetukseen, jos pelaajalla ei itsellään ole sähköpostitunnusta, jonka kautta hän voisi salasanan nollata.

Vanhemman tunnusta ei ole luotu vanhasta EeNet-järjestelmästä tuoduille pelaajille.

Kun haluat tukea huollettavaasi järjestelmän käytössä, kirjautukaa yhdessä lapsen tunnuksella järjestelmään, jotta näet järjestelmän kuten lapsesi sen näkee. Sieltä pelaajan on helppoa seurata harjoittelua, täyttää harjoituspäiväkirjaa, sekä antaa henkilökohtaista palautetta yhteisistä joukkueharjoituksista.

Mitä tarkoittaa päiväkirja? Miksi sitä pitää täyttää? (Pelaajan antama harjoituksen palaute)

Pelaajat voivat lisätä kalenterin kautta joukkueharjoitukseen päiväkirjamerkinnän tunteestaan ja kuormituksestaan kyseisessä harjoituksessa. Tuota tietoa käytetään kertomaan valmentajille ja seuran valmennuspäällikölle joukkueen harjoittelun toimivuudesta ja tehokkuudesta. Palaute on erittäin tärkeää jotta joukkueen harjoittelua voidaan ohjata oikeaan suuntaan.

Järjestelmä muistuttaa etusivulla niistä harjoituksista, joihin pelaaja ei vielä ole muistanut tai ehtinyt tehdä merkintää.

Pelaajat näkevät antamansa palautteen harjoituksen tiedoista.

Alaikäisen pelaajan kalenteritapahtumat - Omat harjoitukset - Uni

Eri ikäisillä pelaajilla on erilaiset mahdollisuudet täyttää harjoituskalenteria. Alle 13- ikäisillä harjoituskalenteri on yksinkertaisempi: Uni-vaihtoehtoa ei ole näkyvissä, samoin omien harjoitusten tyyppejä on vähemmän.

13-vuotta täyttäneellä pelaajalla on mahdollisuus kirjata unen määrää ja laatua. Omissa harjoituksissa näkyvät lisäksi vaihtoehdot: Nopeus, Voima, Kestävyys, Lihashuolto, Liikkuvuus.

Omien tietojen talletus ei toimi

Ennen kuin omien tietojen talletus on mahdollista, täytyy kaikki tiedot syöttää sivulle. Huomaathan, että sähköposti, puhelinnumero, jalkaisuus ja sukupuoli ovat kaikki pakollisia tietoja.

Mikäli sinulla ei itselläsi ole puhelinta, voit antaa sen puhelinnumeron, jonka kautta sinua voi yrittää tavoitella.

 Valmennuspäällikön toiminnallisuus

Miten valmennuspäällikkö voi lisätä seuralle joukkueita?

Joukkueiden lisääminen seuralle tehdään Eerikkilän Urheiluopiston järjestelmävalvojien toimesta seuran kanssa tehdyn sopimuksen puitteissa. Halutessasi lisätä seurallesi joukkueita, lähetä lisättävistä joukkueista viesti osoitteeseen sha@eerikkila.fi tai fba@eerikkila.fi.

Miten lisään/kutsun valmentajan/joukkueenjohtajan joukkueeseen?

Valmentajien ja joukkueenjohtajien lisääminen järjestelmään on tarkoituksella jätetty valmennuspäälliköiden vastuulle. Valmennuspäälliköillä on ajantasainen tieto joukkueiden oikeista vastuuhenkilöistä.

HUOM! Tarkistathan lisättävien henkilöiden sähköpostiosoitteiden oikeellisuus. Jos lisättävän henkilön sähköpostiosoite on poistunut käytöstä, niin aktivointiviesti ei tavoita uutta käyttäjää.

Jos valmentajalla/joukkueenjohtajalla ei ole vielä tiliä MyEWay-palvelussa, niin JOUKKUE – JÄSENET -sivulta käytetään ”Lisää valmentaja/joukkueenjohtaja”-toimintoa, Kun tili on luotu, järjestelmä lähettää tilin aktivointiviestin lisätyn henkilön sähköpostiin. Ohje tilin aktivoimisesta löytyy ylempää.

Jos valmentajalla/joukkueenjohtajalla on jo tili MyEWay-järjestelmässä, niin JOUKKUE – JÄSENET -sivulta käytetään ”Kutsu valmentaja/joukkueenjohtaja”-toimintoa. Kun henkilö on lisätty joukkueeseen, lähtee hänelle kutsu. Kutsu näkyy MyEWay-palvelun etusivulla oranssilla taustalla, mistä kutsutun henkilön pitää se käydä hyväksymässä ennen kuin hän näkyy joukkueen listoilla.

Miten katson joukkueiden tietoja, esim tapahtumia tai harjoitustietoja?

Joukkueen tapahtumien tarkastelu tehdään JOUKKUEET valikon kautta. Valitse sieltä joukkue, jota haluat tarkastella, niin näet valinnat joukkueen kalenterin tarkastelusta, sekä joukkueen pelaajalistauksen.

Kunkin pelaajien kohdalta voi tarkastella hänen harjoitusyhteenvetoa, ja harjoituskalenteria

Miten katson ja lisään joukkueiden tapahtumia?

Joukkuekalenterit löytyvät JOUKKUEET valikon kautta. Valitse tutkittava joukkue listasta ja katso kalenteria napista ”Kalenteri”.

Huomaa, että omassa kalenterissasi eivät näy joukkueiden tapahtumat.

Voit kuitenkin lisätä etusivun oman kalenterisi kautta tapahtumia myös joukkueille. Aloita tapahtuman lisäys ”Joukkuetapahtuma” napista, ja valitse avautuvalta sivulta joukkue, johon haluat lisätä tapahtuman.

Huomaa kuitenkin, että lisättyäsi tapahtuman, jos siirryt omaan kalenterinäkymään, ei juuri lisäämäsi joukkutapahtuma näy. Nähdäksesi joukkueen tapahtuman, sinun täytyy katsoa sitä aina JOUKKUEET-valinnan alta.

Valmentajan toiminnallisuus

Alaikäisen pelaajien lisäys

Pelaajien lisääminen järjestelmään on sopimuksen mukaan valmentajien ja joukkueenjohtajien vastuulla. Heillä on myös ajantasainen tieto joukkueeseen sillä hetkellä kuuluvista pelaajista.

Alaikäistä pelaajaa lisättessä sinun tulee tietää pelaajan PalloID/SporttiID, nimi, sekä huoltajan sähköpostiosoite.

HUOM! Tarkistathan lisättävien pelaajien/huoltajien sähköpostiosoitteiden ajantasaisuus. Jos uusi henkilö lisätään käytöstä poistuneella sähköpostiosoitteella, niin aktivointiviesti ei tavoita uutta käyttäjää.

Jos pelaajalla ei ole olemassa olevaa MyEWay-tiliä lisätään pelaaja JOUKKUE – JÄSENET -sivulta käyttäen ”Lisää pelaaja”-toimintoa. Pelaajan lisäyksen jälkeen hän ei vielä heti näy joukkuelistassa, vaan vasta sen jälkeen, kun pelaajan huoltaja on vahvistanut asian, eli antanut luvan pelaajan tietojen käsittelyyn.

Pelaajan lisäyksen jälkeen valmentajalla ei enää ole mahdollisuutta muokata pelaajan perustietoja, vaan muokkaus ja tilin hallinnointivastuu annetaan pelaajan huoltajalle, sekä pelaajalle itselleen. Ongelmatilanteissa ottakaa yhteyttä Eerikkilän Urheiluopiston helpdeskiin helpdesk@eerikkilä.fi.

Täysi-ikäiset pelaajat voivat itse vahvistaa järjestelmän käytön.

Miten lisään pelaajan joukkueeseen, jolla on jo MyEWay pelaajatili?

Valmentajana voit helposti lisätä uusia pelaajia järjestelmään ja joukkueeseen Kohdasta JOUKKUE – JÄSENET. Valmentajana voit myös kutsua joukkueeseen pelaajan, joka on jo järjestelmässä. Tätä toimintoa käytetään silloin kun pelaaja vaihtaa joukkuetta. Muistathan päivittää oman joukkueesi jäsenlistaa myös siinä tapauksessa, kun pelaaja lähtee joukkueesta.

Olemassaolevan pelaajan kutsuminen joukkueeseen tehdään samasta kohdasta, ”Kutsu pelaaja”- napilla. Annettuasi haluamasi pelipaikan ja PalloID:n/SporttiID:n, järjestelmä lähettää kutsutulle pelaajalle viestin, joka näkyy hänellä pelaajan tilin etusivulla ”Ilmoitukset” kohdassa. Pelaajan täytyy hyväksyä kutsu, ennenkuin pelaaja näkyy joukkueessa.

Huomioithan, että kutsusta ei lähde erillistä ilmoitusta sähköpostiin.

Miten voin poistaa virheelisin tiedoin luodun käyttäjätilin?

Pelaajalle luotua tiliä ei voida poistaa järjestelmästä vaikka se olisi väärillä tiedoilla luotu. Turvallisuussyistä pelaajien kohdalla PAlloID/SporttiID ja muiden käyttäjien kohdalla käyttäjätunnuksen käytettävä sähköpostiosoite on muokattavissa ainoastaan Eerikkilän Urheiluopiston järjestelmävalvojien toimesta.

Näissä virhetilanteissa ottakaa yhteyttä Eerikkilän Urheiluopiston Helpdeskiin helpdesk@eerikkila.fi. Vastaamme teille mahdollisimman nopeasti.

Voiko valmentaja muokata pelaajan tietoja?

Valmentaja voi muokata vain pelaajan joukkuetietoja, eli seuraavia asioita

  • kuulumista joukkueeseen (valmentaja voi pyytää pelaajan joukkueeseen lisäystä, sekä poistaa pelaajan joukkueesta)
  • pelaajan pelipaikkaa
  • valmentajan lisäämien testitapahtumien tuloksia
  • pelaajan harjoitukseen osallistumisen tietoa

Pelaajan muut tiedot (nimi, sähköposti, salasana) tai hänen huoltajansa tiedot ovat pelaajan tai huoltajan muokattavissa.

PalloID:n/SporttiID:n muokkaus on turvallisuussyistä mahdollista vain Eerikkilän Urheiluopiston järjestelmävalvojan toimesta.

Mitä on harjoitus ja harjoite? Miten lisään harjoitteen?

Joukkueharjoituksia voi tarkentaa lisäämällä harjoitukseen harjoitteita. Niiden avulla on myöhemmin mahdollista kerätä tilastoa siitä, millaisella tavalla joukkue ja sen pelaajat ovat harjoitelleet. Harjoitteet ovat siis kokonaisen joukkueharjoituksen osia, vaikkapa alkuverryttely, tai pienpeli.

Missä näkyy pelaajien antama harjoitusten palaute?

Valmentajalle (ja valmennuspäällikölle) näytettävä joukkueen harjoittelun yhteenveto näyttää tästä kerätystä tiedosta yhteenvedon. Lisäksi annettu palaute näkyy harjoituksen tiedoissa pelaajakohtaisesti.

Tarkasteltavaa ajanjaksoa voidaan muuttaa YHTEENVETO-sivun yläreunassa olevillä päivämäärä valinnoilla. Muutettu ajanjakso astuu voimaan kun painetaan Päivitä-painiketta.

MyEWay oppimisympäristö – Hyvä tietää

Näkyvätkö vanhat suoritukseni ja tehtäväpalautukseni uudessa oppimisympäristössä?

Kurssilaisten edellisen oppimisympäristön suoritukset ja tehtäväpalautukset löydät MyEWay-palvelun kehittymisenseurannan puolelta, kohdasta videot ja tiedostot.

Miten oppimisympäristö on yhteydessä MyEWay kehittymisen seurantajärjestelmään?

Oppimisympäristöön pääset samoilla MyEWay-palvelun tunnuksilla, yhteiseltä kirjautumissivulta. Voit myös siirtyä oppimisympäristöön MyEWay-palvelun puolelta ilman erillistä kirjautumista valitsemalla valikosta OPPIMISYMPÄRISTÖ-toiminnon. Tämä siirtää käyttäjän automaattisesti oppimisympäristön puolelle.

Palaute

MyEWay-palvelua kehitetään jatkuvana prosessina käyttäjien tarpeista johdettuna. Jos haluat olla mukana yhteisessä kehittämistyössä, niin anna palautetta Palaute sivun kautta. Käymme kaikki palautteet läpi, työstämme niitä kehittämistyöryhmissä ja viemme tärkeimmäksi katsomamme asiat tuotantoon.

Vian raportointi

Mikäli huomaat järjestelmässä vian tai sinulla on parannusehdotuksia, ole hyvä ja täytä lomake MyEWay – vikailmoitus. Käymme kaikki raportit läpi ja pyrimme selvittämään ongelmatapaukset mahdollisimman nopeasti, kiireellisyysjärjestyksessä.