Mielikuvilla energisempi työkyky

Oletko kuullut mielikuvaharjoittelusta? Se on monelle urheilusta tuttua, mutta samaa mielenharjoittelua voidaan käyttää myös työyhteisöissä. Mielikuvilla voidaan harjoitella kommunikointia, auttaa löytämään motivaatio, tunnistamaan työn ja levon tasapaino tai parantaa tulosta myyntitilanteessa.

Moni onnistunut työkykyvalmennus onkin ollut 30% mielenhallintaa, 60% itse tehtäviä harjoituksia ja vain 10% liikuntaa.

Ilman mielen hallintaa esteiden ja minäkuvan tunnistamista on vaikeaa tehdä muutos toimintatavoissa. Työkykyvalmennuksessa kannattaakin

  • Ensimmäisenä tiedostaa oma minäkuva
  • Kartoittaa mihin asioihin antaa itselle luvan
  • Tunnistaa oma arvomaailma ja toimiiko arjessa omien arvojen mukaan
  • Kun on ymmärrys toimintatavoista ja mitä asioita tarvitsee muuttaa, on muutos helppo toteuttaa omassa arjessa.

Mielikuvien avulla pystytään harjoittelemaan erilaisia tilanteita kuten: ihmisten tapaamista, esillä oloa, liikuntaa, syömistä, tavoitteen saavuttamista tai voittamista. Mielikuvien avulla pystyt siirtämään itsesi menneeseen tai tulevaan tapahtumaan. Haastavissa tilanteissa kannattaakin hakea positiivinen jo tapahtunut aisa, sillä aivot eivät tiedä onko asia mennyttä, nykyhetkeä tai tulevaa. Mielikuvien avulla pystyt kulkemaan haluamasi matkan kohti omaa tavoitetta.

Työpaikalla

Työpaikoille mielikuvaharjoittelua voidaan soveltaa samalla tavalla kuin urheilussa. Kun erilaiset tilanteet on mietitty etukäteen, löytyy oman elämän pelikirjasta vastaus erilaisiin tilanteisiin kuten myyntitilanteisiin, kiireiseen aikaan, onnistumisiin, epäonnistumisiin, työaikojen hallintaan tai elämäntapamuutokseen.

Kuulostaako tutulta? Juoksetko aina tehtävästä tai palaverista toiseen, ilman että sinulla on suunnitelmaa tai mielikuvaa tulevasta tapahtumasta? Kannattaakin pysähtyä 10-15 minuutiksi alas ennen tärkeää tapahtumaa ja käydä esimerkiksi tärkeä myyntitapahtuma valmiiksi läpi. Näin sinulle löytyy vastaukset kiperiin kysymyksiin ja pystyt olemaan vielä parempi asiantuntija.

Elämäntapa muutos

Onnistunut elämäntapamuutos ei ole tiukkaan viritettyjen harjoitusohjelmien ja ruokaohjeiden ansiota vaikka ne  tavoitteeseen pääsemistä helpottavatkin. Suurin muutos tarvitsee tehdä mielessä ja toimintamalleja muuttamalla. Koko muutos prosessi onkin ensimmäisenä hyvä käydä läpi omassa mielessä, ja vasta sen jälkeen poimia mielestä asioita mitkä auttavat muutokseen pääsemisessä.

Mieti muutoksen alussa valmiiksi kaikki ne asiat mitä muutos vaatii.

  • Mitä sinun tulee tehdä, kun motivaatio on koetuksella tai edessä on ylitsepääsemätön este
  • Minkälainen tunne sinulla on, kun olet onnistunut
  • miltä sinusta tuntuu, kun olet saavuttanut tavoitteesi

Vinkkini onnistumiseen:

  • Mieti oma matka kohti onnistumista, päämäärä sekä mitä onnistuminen sinulta vaatii
  • Kuvittele haasteet ja mieti sinulle sopivia mielikuvia historiasta tai tulevaisuudesta
  • Mitä enemmän teet mielikuvaharjoittelua, sitä paremmaksi siinä kehityt
  • Pysähdy ja käy seuraavaa työvaihetta tai tapaamista ennakkoon läpi
  • Kokeile erilaisia harjoitteita käytännössä ja löydä omat tapasi toimia
  • Ajateltu on puoliksi tehty

Haluatko kuulla lisää?

Kerron mielelläni: Jonne Eskola, Eerikkilän liikunta- ja hyvinvointipalvelujen tuotepäällikkö ja valmentaja

jonne.eskola@eerikkila.fi, p. 0201 108 276

 

 

Tutustu myös tarjoukseemme ja mikäli aihe kiinnostaa, luennolla ”Tavoitteen asettaminen ja itsensä voittaminen” kuulet lisää.